Az email automatizmus során két dolgot kell figyelembe venni:

  1. Mikor induljon
  2. Mikor és milyen levelet küldjön

Nézzük az elsőt – mikor induljon egy email automatizmus

Felsorolok egy pár esetet, amikor indulhat egy email automatizmus:

  • Amikor egy feliratkozó csatlakozik egy feliratkozási listához (pl.: valami hatására bekerül)
  • Amikor a feliratkozó kitölt egy feliratkozási űrlapot (akár regisztrált)
  • Amikor a feliratkozó a hírlevélben kattint egy linkre
  • Egy bizonyos dátumon (lehet ez pl. születésnap, vagy valamilyen évforduló is, akár egy garancia lejárat)
  • Pontos szám egy adott dátumtól (pl.: feliratkozástól, vagy lejár az ingyenes próba)

Természetesen ezeken belül meg kell határozni sok mindent, pl.: melyik listához csatlakozik, melyik űrlapot tölti, ki, melyik mezőt írja felül, melyik linkre kattint. Tehát van mit átgondolni bőven.
Sikerült átgondolni, mikor induljon egy automatizmus, nézzük meg, hogy mi történjen ezután:

Milyen levelet küldjön az automatizmus, és mikor?

Nos tegyük fel, hogy egy üdvözlő sorozatot szeretnénk küldeni annak felhasználónknak aki feliratkozott az email listánkra.

Egyáltalán milyen lehetőségek vannak?

  • Küldjön emailt
  • Várjon (meghatározott idő)
  • Feltétel (teljesült vagy sem)
  • Akció

Nézzük meg külön-külön a lehetőségeket:

Küldjön emailt

Meg kell szerkesztenünk azt az emailt amit szeretnénk beilleszteni az automatizmusba. Jó hír, hogy használhatunk sablonokat, sőt a régebben kiküldött levelek között is válogathatunk. Tehát szerkesszük meg az első üdvözlő levelet amit ki szeretnénk küldeni a feliratkozónak aki bekerült az automatizmusunkba.

Várjon

Tegyük fel kiment az első üdvözlő levél, és elkészítettük a másodikat, de azt szeretnénk, hogy ne azonnal küldje ki az automatizmus ezt a másodikat, hanem várjon 3 napot (beállíthatjuk egyébként 3 órára, vagy 3 hónapra is).

Feltétel

Két lehetőségünk van a feltétellel kapcsolatban, vagy teljesült, vagy nem teljesült, ez eddig egyszerű, de most jön az amit át kell gondolnunk, hogy mi az ami teljesült…
Mi teljesülhet egyáltalán?

Automatikus kampány aktivitás szerint:
kiválaszthatunk egy általunk kiküldött emailt, mondjuk az elsőt, ha kinyitotta (és) kattintott a benne lévő linkre, vagy kinyitotta, de nem kattintott, de olyat is kiválaszthatunk, hogy kinyitotta és egy bizonyos linkre kattintott.
Tehát, ha feltétel teljesült, akkor indulhat tovább az automatizmus, amennyiben nem, akkor egy más útvonalon is haladhat az automatizmusunk, pl. kiküldjük neki az első levelet egy picivel másképp, hogy hátha abban kattint a benne lévő linkre.
Egyébként amikor feltételt választunk, nem fontos nekünk az automatizmusból választani, hanem megtehetjük egy általános hírlevelünkben levő eseményt, pl link kattintást kijelölni.
Feltételnek kijelölhetjük, ha felhasználó adataiban változás történik, vagy szegmentálás történik. Mondjuk bekerül az érdeklődési körébe, hogy a labdarúgás érdekli, akkor kijelölhetjük, ha egy bizonyos mezőbe bekerül a labdarúgás, akkor teljesült a feltétel.
Feltétel lehet, hogy a feliratkozó egy bizonyos csoportban, vagy egy meghatározott szegmenshez van rendelve, ekkor a rendszer megvizsgálja, hogy az illető az „A” feliratkozó csoportban van, akkor megy neki „1000” számú hírlevél, amennyiben nem az „A” csoportban van, akkor az „1001” számú hírlevél fog kimenni.

Akció (cselekvés)

Milyen cselekvéseket tud végrehajtani a rendszer?

  • Felülírja a felhasználó egy bizonyos adatát
  • Bemásolja a felhasználót egy másik feliratkozási csoportba
  • Áthelyezi a felhasználót egy másik feliratkozási csoportba
  • Kiveszi a felhasználót egy bizonyos feliratkozási csoportból
  • Leiratkoztatja a felhasználót,

Lehet, hogy ez egy picit bonyolult első hallásra, de nézzünk egy ábrát hogyan is néz ki egy üdvözlő emailsorozat:

Üdvözlő sorozat

Most nézzünk egy olyan példát, melyben a feliratkoztatót csoportosítani vagy egy címkét szeretnénk hozzárendelni érdeklődési köre alapján.
Figyelembe vesszük a csoportosításnál, hogy melyik linkre kattintott, vagy nem kattintott. Arra gondolunk, hogy az ért nem kattintott, mert nem az a szolgáltatási, vagy termékkategória miatt iratkozott fel a hírlevelünkre. Például így nézhet ki egy ilyen automatizmus:

Email automatizmus csoportosítva

Vegyünk egy egyszerű lehetőséget. Feliratkozott egy felhasználó, és azt szeretnénk elérni, hogy a hírlevélben lévő linkre kattintson, ez a link lehet egy pdf katalógus, vagy a weboldalunk egy bizonyos oldala.
Tegyük fel, hogy rákattint a linkre, akkor viszont elindulhat egy újabb automatizmus, amely speciális tudást biztosít azzal a tartalommal kapcsolatban melyről a link szól. Ebben az esetben tudjuk, hogy a felhasználó pontosan mi iránt érdeklődik.
Amennyiben nem kattint a linkre, akkor azt feltételezhetjük, hogy az a tartalom nem érdekelheti, így egy másik automatizmust  indíthatunk, és ez a téma feltehetőleg érdekli, és kattint az új sorozatban lévő linkre.

Linkre kattint